завантажено 15.12.2014
Гудуть жорстокі дзвони квітня
Вечір-реквієм, присвячений річниці Чорнобильської трагедії
|
Лунає журлива музика. Голос за ширмою. |
Хто квітень наш отак підступно зрадив,
Що стільки горя, аж рида весна?
І хто тепер такій біді зарадить?
Щоб жив Дніпро
І щоб жила весна.
І щоб, як завше, сад весняним шалом
Не як ілюзія — дивився і здаля
А істина —
Щоб стрілку не заскалило
В дозиметрах, де зболена земля.
Виходять ведучі.
1-ий ведучий.
|
|
|
Не можна ні про що мовчати,
Горить тривогою чоло.
Ці вірші, роздуми і факти —
Це все було, було, було...
2-ий ведучий. Лунає екологічний дзвін. Тривогою та болем наповнені його звуки. Болем за нашу землю, яку зрошують смертоносні кислотні дощі, за отруєні хімічними відходами ріки, за небо з озоновими дірами, за вирубані ліси. Тривогою — за майбутнє життя.
1-ий ведучий. Стогне дзвін. Та найгіркішими нотами звучать у ньому голоси Чорнобиля, катастрофи, яка ніколи не зітреться з людської історії, не згасне у віках.
2-ий ведучий. Полин — трава ... Стародавнє містечко пригорнулося серед лісів і ланів до світловодої Прип'яті. А звідки, з яких глибин народних придбала ти назву — полин-трава?
Чорнобиль... Мертва зона... Сьогодні такі слова гірким болем відлунюються у наших серцях: Заростають деревами, кущами, травою опромінені села. Вони упорожні, мертві. Поступово руйнуються хати. Разом із ними руйнуються, зникають неповторні цінності поліської давнини.
1-ий ведучий. Про жахливу подію важко згадувати, страх проймає душу при згадці про мільйони загиблих людей, особливо молодих, які помирають повільно, але в тяжких муках. Ще багато століть ця трагедія буде нагадувати про себе вадами у новонароджених .
2-ий ведучий. Місто спало. Була тепла квітнева ніч, одна з найкращих ночей року, коли листя зеленим туманом проступало на деревах.
Спало місто Прип'ять, спала Україна, вся наша країна спала, іще не знаючи про величезне нещастя, яке наступало на нашу землю.
1-ий ведучий.
Птахи складають гімн весні,
Всміхаються до сонця квіти.
А пам'ять лине в моторошні дні,
Гудуть жорстокі дзвони квітня.
2-ий ведучий. У ніч з 25-го на 26-е квітня 1986 року о першій годині 24 хвилини над четвертим реактором Чорнобильської атомної електростанції нічну пітьму розірвало велетенське полум'я. Біда розчинилася у духмяному повітрі, у біло - рожевому цвітінні яблунь та абрикос, у воді сільських криниць, у всій красі.
1-ий ведучий. Та хіба тільки у ній? Вона розчинилася у людях. Ця трагедія увійде в історію, в усі хроніки людства як невигойна рана на тілі України. Увесь цей жах відгукнувся болем у серцях мільйонів людей.
|
2-ий читець.
|
Зоря полинова горить
І осяває в дооколі.
Порожні села, ниви голі,
Бур'ян, що з вітром гомонить.
Печать і пустка — на віки.
Мов сльози, роси серебріють.
І страшно, хижо, дико виють
В безлюдній Прип'яті вовки.
1-ий ведучий. Країна ще нічого не знає. Довгі тривожні дні, правда, придушена муром мовчання. Ще скільки часу буде потрібно, щоб реально осмислити те, що трапилося.
2-ий ведучий. Ніяких сигналів про небезпеку, ніяких звісток про евакуацію. Лише згодом пролунали сигнали ЦО про негайний вивіз населення. Люди були забрані з вулиць, дехто встиг узяти в руки необхідне. Ніхто не думав тоді, що назавжди покидає рідну домівку.
1-ий ведучий. У 1986 році виселено з Чорнобильської зони 91 тисячу мешканців із 76 населених пунктів. Ще протягом 10 років продовжувалося виселення. До 1996 року переселено 160 тисяч осіб. Більше 2 тисяч населених пунктів мають на сьогодні статус постраждалих.
1-ий ведучий. Доля нашої днини після Чорнобильської катастрофи сумна і нелегка, але все дається в порівнянні. Щастя нашої днини в тому, що ми живемо, а ті, що могли ніколи не народитися після 1986 року, народились, живуть і вчаться творити прекрасне.
1-а ведуча. Наш земний уклін, довічна вдячність усім тим, хто, ризикуючи свої здоров'ям і життям, брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, відроджував і продовжує відроджувати до нового життя обпалену радіацією землю.
І у нашому селі є учасники ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС. Ми сьогодні запросили їх до нас у гості, щоб вони самі нам розповіли про події 1986 року.
2-а ведуча. Вельмишановний Сергій Петрович та Сергій Миколайович запрошуємо Вас до слова.
( Розповідь учасників ліквідації на ЧАС)
2-а ведуча. Священна пам'ять про всенародний подвиг ніколи не зітреться з історії людської, не згасне у віках.
2-ий ведучий. Відвага... Для пожежного це невід'ємна професійна риса, без якої ніяк не можна. Ось так тієї трагічної ночі лейтенанти і сержанти пожежної охорони виконували свою звичайну роботу. 28 чоловік двох караулів затулили собою не тільки станцію, а і Європу. Шість чоловік загинули майже відразу. І всі молоді.
1-ий ведучий. А їм би тільки починати жити, кохати, нести радість близьким. У кожного були свої плани та надії. Та ніч 26 квітня стала для них фатальною. Вони не озиралися, не ховалися за спини інших. У самому пеклі аварії вони виконали свій обов'язок до останнього подуху.
1-ий ведучий. Поля і луки, ліса і озера, річки і ставки Чорнобильщини тяжко вражені невидимою хворобою. Дичавіє земля, хоча ще квітують і родять сади. Ніхто не споживає тих гірких плодів, ніхто не йде до лісу за його цілющими дарами; не п'є води, насиченої радіоактивною отрутою, і навіть повітря, яким ми дихаємо, стало ворогом.
3-ій читець.
Як страшно це: води не скуштувати.
У тім краю, де Прип'ять, де Дніпро!
І хто посмів знічев'я відірвати
Від губ народу цілого відро?
Дивлюсь на землю, на річкові води
І думаю, аж чорна від журби.
А нам сказали: «Ви царі природи...»
А ми ж насправді — атома раби.
2-ий ведучий. Чорний круг невідомо скільки років залишиться виразкою на лоні природи, закарбується в серцях людей, які покинули рідні домівки, обжиті, облаштовані місця, могили своїх батьків.
1-ий читець.
Моя Земля! Ти — очі, повні сліз.
Ти — трав гірких повільне проростання.
Хто ж знав, що ми підемо в ліс
Гриби збирати, але вже востаннє?
Двадцятий вік створив свою чуму
Біда полям і озеру, і плесу
Хто скаже нам — куди?
Хто скаже нам — чому?
І крізь які терни пройшли шляхи прогресу?
Ліси мої, хто ж вас убереже?
Чи є у вас тепер хоч неба синій клапоть?
Що людству залишається? Невже?
Обнятися лелеками і плакать?
1-ий ведучий. Чорнобиль. Чорний біль нашої землі. І скільки б не минуло років, все одно це слово полум'янітиме чорним вогнищем скорботи. Чорнобильська аварія стала для нас уроком, за який заплачено дорогою ціною.
2-ий ведучий. Наче збулися слова Апокаліпсису від Іоанна Богослова про зірку Полин «Засурмив третій Ангел, — і велика зоря спала з неба палаючим смолоскипом. І спала вона на третину річок та водні джерела. А ймення зорі тій Полин. І стала третина води як полин, і багато людей повмирали з води, бо згіркла вона...».
1-ий читець.
Впала з неба до долу потривожена Ангелом зірка.
Покотилась до обрію, збурила зоряну синь.
На душі стало сумно, на вустах стало солоно-гірко,
Бо чорнобиль-трава — то полин.
2-ий читець.
Чом же ти, Україно, вербова колиска,
Знов така мовчазна, мов обпалена груша стоїш?
І течуть твої сльози. І болять твої рани так близько.
Чом не просиш у Бога здоров'я для діток своїх?
3-ій читець.
Ти завжди була з Богом,
Не нужденна ні хлібом, ні сіллю.
Як допустила, щоб скалічили душу свою.
Впала з неба зоря, покотилась Чорнобильська зірка...
Сіра осінь прийде, готуватись до вічності треба,
І петля радіації стягує шию твою.
Встань, моя Україно, простягни свої руки до неба,
Знай, що Бог ще чекає молитву твою.
1-ий читець.
Князівська земле!
Плачуть твої предки
Трагічним сном, століттям замалі,
Чорнобиль був, Чорнобиль попередив
Про те, що може статись на землі.
2-ий читець.
Чорнобиль був і є, і завжди буде
В серцях дитячих, мов набатний дзвін.
Ані душа, ні розум не забуде,
Що долю багатьом скалічив він.
3-ій читець.
Та Бог нам дав життя і треба жити,
Щоб не музейним експонатом стать,
А вирости людьми і так творити,
Щоби нічим нікого не лякать.
1-ий ведучий. Наша пам'ять і пам'ять багатьох наступних поколінь знову і знову буде повертатися до трагічних квітневих днів 1986 року, коли ядерна смерть загрожувала всьому живому і неживому.
2-ий ведучий. Урятований світ — найкращий пам'ятник тим, хто загинув у чорнобильському пеклі. Пам'ятаймо про них і робімо усе, щоб ніколи не падала на Землю гірка зірка Полин.
О, Боже Великий, наш Боже, наш Боже!
Дай певність на радість, умнож наші сили,
Аби підняли ми обпалені крила,
Щоб швидше минувся час лиха й випроби,
Щоб злився дощами пекельний Чорнобиль.
Забули б люди назавжди всі війни, але героїв не забути нам!
Пам’яті воїнів - афганців
Мета: ознайомити учнів з передумовами війни в Афганістані, донести до їхніх сердець основну думку: війна — це безумство, це невиправдана жорстокість; виховувати в учнів вміння співпереживати.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
Учитель. 15 лютого 1989 року для багатьох став днем, коли скінчився рахунок втратам наших солдатів, службовців. Важкий, сумний підсумок. Багато матерів і батьків не дочекалися своїх синів, які і не сказали їм: «Я живий...».
Чи треба взагалі згадувати про цю війну? Багато хто говорить, що не треба. Але ми вважаємо, що необхідно згадувати доки, аж поки людство спроможне буде сказати: «Ми не тільки не хочемо війни, ми зробили все, щоб її не було, і її не буде!»
У лютому відзначають скорботний День пам'яті воїнів-афганців. Сьогодні ми з вами дізнаємось про героїв цієї страшної війни. Війни, яка відбувалась на території іншої держави. Мені дуже хочеться, щоб поезії, пісні, розповіді, спогади, вистраждані в Афганістані та про Афганістан, пройшли крізь ваші юні серця, і ви зрозуміли, що найстрашніше і найбезглуздіше у світі — це війна. Ми повинні пам'ятати тих, хто її пережив, тих, хто недожив, не доспівав, недокохав.
Що ми знаємо про афганську війну? Можна розказати про ту страшну неоголошену війну, що розтяглася на довгих 10 років, мовою цифр, будь-яка війна у цифрах — це моторошно й страшно. А через афганську війну протягом 1979-1989 років пройшло понад 160 тисяч юнаків, призваних до лав Радянської армії з України. Не повернулося додому близько 4 тисяч, 3280 з них загинуло, зникли безвісти 80 солдат, 3560 стали інвалідами. Уже після закінчення війни померло від ран, захворювань понад 7 тисяч воїнів-афганців.
1-й учень. 15 лютого 1989 року останній наш солдат був виведений за межі республіки Афганістан. Цей день і є закінченням афганської війни для радянських людей. Закрилася остання сторінка драматичного літопису. Перестали йти похоронки з Кандагара і Ґардеза, Джалалабада і Кабула — основних військових баз радянського контингенту у Афгагістані.
2-й учень
Ховали інтернаціоналіста,
Блищала глухо цинкова труна,
Нестерпно пахло тополиним листом
І плач дівочий танув, як струна.
Руда земля розверзлась чорнорото.
Чекає хижо мовчки на своє,
А мати на колінах у болоті обмацує труну:
Чи ж там він є?!!
Стоять, відводять очі в бік солдати
І шепотить сержантик ледве чуть:
Не велено... Не можна відкривати... Не велено...
Уже струмки течуть, уже весна така глибока, рання.
Учора вже летіли журавлі.
Таке врочисте вийшло поховання:
Школярики стоять, учителі.
А голосок дівочий квилить, квилить,
Соромиться кричати на весь світ...
Кого клясти, кого назвати винним?
І що той світ? Хіба він дасть отвіт?
На хрест сусідній похилився тато,
Похнюпилися братики малі —
селі ховали воїна-солдата,
У мирному вкраїнському селі.
Летіли в Україну «чорні тюльпани» з цинковими трунами.
Для кожного з-понад 600 тисяч тих, хто служив в Афганістані, вона була і залишається своєю. Для тих, хто не повернувся, і для живих. Ми повинні розуміти трагізм участі в афганській війні тоді ще радянських людей. Що ж то за країна, що завдала нам стільки болю, горя?
1-й учень. Афганістан завжди був однією з найбідніших країн світу. Це було зумовлено насамперед географічним розташуванням країни, рельєфом місцевості (80 % торитррії — гори та безводні пустелі), а також особливостями релігійної свідомості афганських племен. Афганці здавна сповідують іслам ханіфістського напрямку, особливістю якого є аскетизм і консерватизм повсякденного життя. Традиційно панівною елітою в афганському суспільстві були вожді пуштунських племен, верхівка духовенства, багаті землевласники, купці та нечисленний офіцерський корпус.
2-й учень. Афганська війна... брудна, неоголошена.... А хіба війни можуть бути чистими? Кожна несе смерть, інвалідність, одягає в жалість тисячі сердець, материнських сердець. У війни холодні очі... У війки свій рахунок, своя безжалісна арифметика...
1-й учень. Щоб зрозуміти трагізм афганської війни, потрібно хоч трохи знати про її передумови. Розставити усе на свої місця можна лише зараз, коли доступнішою стає засекречена інформація.
У вересні 1979 року до влади в результаті палацового перевороту прийшов жорстокий Хафізулла Амін. Його політика не влаштовувала основну масу афганців. У країні фактично спалахнула громадянська війна, що загрожувала самому існуванню уряду, який підтримувався Радянським Союзом. Уведення радянських військ до Афганістану ставало неминучим. Рішення про введення радянських військ до Афганістану було ухвалене 12 грудня 1979 року на засіданні Політбюро ЦК КПРС та оформлено секретною ухвалою ЦК КПРС. Офіційною метою введення було запобігання загрозі іноземного військового втручання. Як формальну підставу Політбюро ЦК КПРС використовувало неодноразові прохання тодішнього керівництва Афганістану.
Військове угруповання, яке офіційна радянська пропаганда називала виключно Обмежений контингент радянських військ, опинилося безпосередньо втягненим у громадянську війну, що почалася в Афганістані, і стало її активним учасником. Пік бойових дій припав на 1984-1985 роки.
2-й учень. (З розповіді Колоди В. В., полковника у відставці.)
«Здогадки і чутки були різними, але ми вирішили, що нас відправляють в Іран. І дуже здивувались, коли довідались, що летимо в Афганістан. Перебуваючи над територією Афганістану, я в кабіні пілота побачив заграву. Вирішив, що йде бій. Тоді горів Іл-76. Машина, йдучи на посадку, врізалась у гірський схил. Загинуло 7 членів екіпажу і 34 десантники.»
3-й учень. Нашим солдатам говорили, що вони виконують інтернаціональний обов'язок, тобто захищають братній народ. І вони, сліпо обдурені, «наводили лад» у тій країні «вогнем» і «мечем».Вони вірили і думали, що продовжують подвиги й славу батьків і дідів.
Афган плював їм кулями в обличчя. Підступна війна... За що, за які ідеали, в ім'я якої мети загинули десятки тисяч юнаків?.. Ті, хто на місцях демобілізували хлопців, виконуючи секретні вказівки, потім казали, що «ми вас туди не направляли». Тоді хто?
1-й учень
Засинають піски —
їх немає вини. Цих ошуканих юних Іванів,
Що орошу ють кров'ю сипучі і згірклі піски.
їм нема що робить
В цім далекім, чужому Афгані.
І за що побратими кладуть українські кістки?
2-й учень
Старенька мати йде до свого сина,
Гранітні плити плачуть під ногами,
Стукоче серце в грудях, ниє спина:
— Синочку, рідний, йди в обійми мами.
Тече сльоза і падає на плечі.
Із стелі очі дивляться хлоп'ячі,
їм тільки жити, жити і творити,
Вони ж навік залишаться дитячі.
Стоїть старенька й плаче.
Ні, ридає... Перед очима в неї похоронка,
І бій, що котрий день вже не згасає,
І у землі пекуча та воронка.
1-й учень. Скільки їх — юнаків — голубооких, русявих, чорнявих, одружених і тих, до яких не прийшло ще кохання, загинуло на тій землі. А для кількох сот юнаків війна ще й досі не закінчилася. Ті, хто сьогодні серед нас, пройшли сувору школу Афганістану. Колишні воїни-афганці працюють у різних галузях народного господарства.
Учитель. Багато невирішених проблем. Чужа війна продовжує вбивати наших хлопців. Потребують допомоги десятки тисяч скалічених, багатьом не по кишені найпростіші протези. 47 тисяч «афганців» досі не мають власного житла. Зараз в Україні потребують допомоги 1683 матерів, 505 вдів, 711 дітей-сиріт воїнів, які померли вже після Афгану.
2-й учень
Сняться ноги, знову сняться ноги.
Як пологим берегом іде,
Хлюпа хвиля, місяць круторогий
Над горою світить, ніби вдень.
На дорозі ковдра із пилюки
Пхукає і ноги холодить.
Він спішить і простягає руки.
Він біжить, а може, вже летить?
Понад кам'яним Афганістаном
У білих хмарах, а чи у бинтах?
Де ж це ноги, де ж це ноги, мамо!?
Як же можна далі жити так?
Де ж це ноги, мамо? Тиша ночі.
Гупотить прощання до зорі.
Він цілує, він цілує очі
Дівчині, що стала на поріг.
Де ж це ноги, мамо?
Медсанбати,
Сніг операційного стола...
Встати, закричати, розірвати
Болість, що, як вибух, у кров ввійшла.
Як же це приречення збагнути,
Коли душу холод обійма,
Коли пальців хочеться торкнутись, —
Тих, яких навіки вже нема?
Коли знову по траві промчати
Хочеться, і впасти в запашну.
Он в саду біліє мирно хата.
Хто придумав цю війну страшну?
Хто придумав вибух мін чи стогін?
Мов рентгеном, світить слово «жить».
...Біля ліжка, втомлена дорогою,
Пара ніг пластмасових лежить.
Учитель. Хто на штучних, хто на костилях, хто на власних ногах, вони все-таки повернулись. Не всі. Частину Бог забрав до себе. А вони так молилися до нього: і ті, хто вірив, і ті, хто став вірити лише на війні. Можливо, ця віра і підтримувала їх — віра в Бога, в Матір.
І невже можна забути оту згорьовану неньку, оту ранню сивину, оті виплакані сльози над цинковими трунами, яких у Союз привозив «чорний тюльпан», так називали літак, який щодоби вивозив труни загиблих до Союзу...
І не можна не згадати наступну розповідь: «Одного разу, повертаючи з Києва в Одесу, водій автобуса увімкнув магнітофон. У салон долинув тихий перебіг гітарних струн і голос Розенбаума... Коли знаменитий бард заспівав пісню «Чорний тюльпан», кілька чоловіків встали. Це були молоді хлопці, і лише один серед них — літній чоловік. Усі вони, на загальний подив пасажирів, мовчки стояли, аж доки зазвучала інша пісня. Людина звернулась до юнака, що знову сів на своє місце попереду нього:
—Скажіть, чому ви слухали ту піню стоячи, а решта пасажирів сиділа?
—Тому, що вони не знають того, що довелося пережити нам у «країні, що кулями нам плювала в обличчя». Це похоронний гімн афганців. Ті, хто воював в Афгані, слухають цю пісню стоячи... Це стало неписаним законом для колишніх воїнів.
Перегляд кадрів з фільму «9 рота».
Учитель. Боляче, коли в мирний час помирають колишні воїни, які пережили страхіття війни. Вижили там, а зараз життя до них не милосердне. І як ми з вами можемо спокійно спати, коли неспокійно у світі? Коли йдуть, війни, коли гинуть діти?
1-й учень.І поки на Землі існують гарячі точки, ми не повинні заспокоюватися. Там, де пролилася кров, виростає ненависть. Де виростає ненависть — сіється смерть.
Учитель Понад 50 років тому було покладено край фашизму. Діди наші думали, що та війна — остання. Вони не знали, що їх онуків також називатимуть ветеранами.
Давайте ж і ми з вами будемо пам'ятати ветеранів, виявлятимемо розуміння до тих, хто пройшов через війну, і для кого вона триває досі. У спогадах, снах і думках. Вони цього заслуговують.
2-й учень
Поставте скибку хліба на стакан
І голови схиліть в скорботі вічній
За тих, кого убив Афганістан,
Чиї він душі зранив і скалічив.
Україно! Ніжно пригорни
Усіх живих своїх синів, як мати,
Щоб ми уже не бачили війни,
Не чули щоб ніколи звук гармати.
3-й учень
Перед трагічною хвилиною мовчання
Словами говорити неможливо.
Оця хвилина більше нам розкаже,
Ніж тисячі, а чи мільйони слів.
Солдатів подвиг, про який сьогодні
Дізнались ми, не вимовить словами,
А тільки серцем можна це сказати,
Але воно, на жаль, не має мови,
Лиш має біль. І тому я прошу
Солдатів пам'ять вшанувати мовчанням.
На знак вшанування світлої пам'яті тих, хто віддав своє життя, увійшовши в безсмертя, схилимо голови і вшануймо їх хвилиною мовчання.
Звучить метроном хвилини мовчання.
Хай буде все, що має бути:
І тихі радощі життя,
І слів чужих важке каміння...
Мені не треба співчуття.
Мені потрібне розуміння.
Так, ми повинні розуміти їх.
Війни закінчуються, а історія вічна. Залишилась в історії й афганська війна. Але в пам'яті людській їй ще жити довго, тому що її історія написана кров'ю солдатів і слізьми матерів. Покоління, обпалене її вогнем, як ніхто засвоїло військові й моральні уроки тієї ніким і нікому неоголошеної, героїчної й трагічної афганської війни.
Write a comment